Prodavci razdora
Imaju se protekli dani po čemu zapamtiti. Zlatne lavice su se plasirale na Olimpijske igre, darujući nam prijeko potrebne trenutke radosti u sedmici u kojoj u kojoj smo ostali bez prevelikog broja naših sugrađana, među kojima i dva ljekara koji su se borili za Covid pacijente, i u kojoj smo izgubili živopisni ritam i široki osmijeh divnog Dragoljuba Đuričića. Nisu izostala ni uobičajena trvenja lokalnog karaktera, upakovana u notni zapis balkanske političke tugovanke, i gotovo da više nema dana koji ne okončam pitanjem kada smo tačno pristali da nam „ovo“ bude normalnost. A kad kažem „ovo“, ne mislim na Covid-19, jer je to jedna od onih realnosti na koje smo primorani da se naviknemo, čak i onda kad ne možemo da ih razumijemo – ili zahvaljujući tom nerazumijevanju, svejedno.
Moje je pitanje kada smo to prihvatili da i u
ovakvoj sedmici uzimamo učešće u najgorim pojavama ovoga društva. Kada je,
dakle, došlo vrijeme u Crnogoraca da je uopšte razumljiva, a kamoli
prihvatljiva relativizacija gađanja u glavu novinarke u Nikšiću, baš kao što su
proteklih mjeseci bile prihvatljive relativizacije gnusnih prijetnji i uvreda
upućenih Duški Pejović, fotomontaža na račun Aleksandre Vuković, Draginje
Vuksanović Stanković, Vesne Bratić, ili satanizacije briljantnog karikaturiste
Luke Lagatora zato što je neki dokoličar na fejsbuku „ekspertski“ zaključio da
je baš Lagator autor jedne neukusne karikature? Kako nam se moglo desiti da od
incidenta u Bijelom Polju napravimo jeftini šou, umjesto da jednoglasno osuđujemo
svaku vrstu vrijeđanja i fizičkog obračuna, kome god da se dogode, a nadležnim
organima prepustimo da raščivijaju detalje?
Kada smo to tačno dali odobrenje da se čitav
naš život smjesti u najgoru vrstu rijalitija?
2016, Websterov rječnik je za riječ godine
proglasio neologizam „post-istina“, koji se odnosi na opšte-rasprostranjenu
praksu potiranja zajedničkih standarda izvještavanja, u korist tendencioznog kombinovanja
činjenica, spinova i ličnih stavova. Javno mnjenje se stvara apelom na ljudska
osjećanja i uvjerenja, umjesto na istinu, a društvene mreže se
zloupotrebljavaju zarad stvaranja sve većeg nepovjerenja u činjenice koje nudi
establišment. Na taj način, umjesto informacija, političke strukture i mediji prodaju
razdore, a zlatna se sredina više ne isplati. Isplativo je podsticati kulturne
ratove među polarizovanom i mobilizovanom publikom, a nova tehnološka i
digitalna revolucija donijela je, između ostalog, i dostupnost kreiranja
vijesti i narativa koji, zbog sve veće konkurencije, mogu opstajati samo na
produkciji dovoljnog broja rovova. Umjesto te nekadašnje „zlatne sredine“, iz
koje su se do prije koju deceniju izdvajali oni koji su zaista najviše učili i
radili, odnosno oni koji su bili spremni na iskorak u nepoznato ili neistraženo
prostranstvo znanja i kultura, danas svjedočimo težnjama ka pozicioniranju tek
u središte istomišljeničkih tabora, čija će spremnost da odbrane svoju stranu
prevazići hrabrost da se pokuša saradnja.
Ne čudi onda što smo u takvom ambijentu na
globalnoj sceni dobili procvat kulture linča i teorija zavjere, koje su na
našim prostorima našle veoma plodno tle i okupile toliki broj pristalica, da bi
u tu borbu valjalo uložiti jednako truda i sredstava koliko i u borbu protiv
bolesti ovisnosti, kancera ili ovog istog Covida koji nas je još više
prilijepio za ekrane. U Americi je neko predložio uvođenje institucije
ministarstva istine, i koliko god ta ideja zvučala ekscentrično, činjenica je
da bez ozbiljnog rata protiv mašinerija laži, odnosno prodavnica razdora, rizikujemo
još jedan stvarni, svjetski rat. Od njega se, zahvaljujući ovolikim razmjerama
mržnje i tehnologijama smrti, čovječanstvo nikad ne bi oporavilo.
Zato smatram da je učešće u post-istini
jedan od važnijih socijalnih izazova pred kojim se nalazi prosječni građanin
Crne nam Gore. Opterećen ekonomskim problemima i osjećajem identitetske
ugroženosti, zagledan u ekran svog pametnog telefona ili portal bliske orijentacije,
on daje klik odobrenja na satanizaciju neistomišljenika, kao i na svaki tekst i
komentar kojima se vrijeđa novinarka, podstiče mizoginija ili stigmatizuje gej
osoba. Svakim klikom te vrste, on križa generacijama pothranjivanu sliku o
zemlji junaka koja zna za poštovanje, istovremeno usmjeravajući sopstvene
izbore i standarde. Svakim klikom te vrste, on pristaje na dobro osmišljeni,
dramatizovani i stilski obrađeni diskurs kojim se potiru svi principi kojima
smo se ponosili u prošlosti. I baš tada, poslije tog klika, poslije zauzimanja
pozicije u sigurnom horu glasnijih, moguće je da umjesto taktički pogođenog
udara u bubanj, kojim je vrhunski umjetnik hranio ideju slobode rođenu u cuckom
kršu iz kojeg je potekao, stvaramo pojedince koji biraju sasvim pogrešan smjer,
stalno plešući na pretankoj granici između virtuelnog i fizičkog obračuna. Mi,
koji sve to gledamo, često nemamo ni vremena za valjanu građansku reakciju na
takve pojave, jer im neizostavno slijedi podmukla, duboko nemoralna relativizacija
iz suprotnog rova i politički obojena hiperbola kojom se cilja tiraž, glas ili
klik - svejedno.
0 comments
Note: Only a member of this blog may post a comment.