Scena
Čudno
je, zar ne, to što je trebalo da napunim šezdeset godina da bih spoznao da sam proteklih
dvadeset i tri živio kao da su samo jedna od proba, a ne premijerno i jedino
izvođenje žanrovski neujednačene i prečesto patetične predstave koja nosi moje ime;
da bih se prisjetio nekadašnjih uloga i nagrada, publike koja je za mene čuvala
najveće aplauze, hvalospjeva kritičara i struke i zadovoljstva što mi se
pozorišni svijet klanjao dok gutači „dinastija“ i „boljih života“ nijesu ni znali
za mene.
Crnu
Goru i glumu sam napustio 1991. i preko noći se, od doajena jugoslovneskog
glumišta, pretvorio u neugodnu temu. Dvadeset tri godine su morale da prođu da
bi me se neko od kolega javno sjetio i podržao to
što umjetnik
koji je posljednju ulogu tumačio u ljeto 1991. na Dubrovačkim ljetnjim igrama, nije
htio da u decembru iste godine obuče uniformu rezerviste i zapuca sa Srđa na
scenu na kojoj se donedavno klanjao. Nijesam mogao, naravno, i zato sam odbio
poziv, u kofer spakovao nešto knjiga, garderobe i dostojanstva i otišao u
inostranstvo da krečim kuće.
Mnogo
mi je nedostajala scena. Čovjek se nekako s njom srodi. I zato sam na dan
šezdesetog rođendana kupio avionsku kartu u jednom pravcu i uputio se pravo u Podgoricu,
u pozorište. Upravnica je, srećom, bila žena starog kova i dobrog pamćenja, pa sam
dobio manju, ali ne suviše malu ulogu u savremenom komadu po jezivom domaćem
tekstu.
Predano
sam strugao rđu sa zanatskih vještina, vježbao i u pozorištu i kući i nastojao
da se prilagodim načinu rada novih kolega koji su kukavički štrihovali i „oprirodnjavali“
sve što je iziskivalo previše truda. Noću sam u glavi preslagao inventar
crnogorskih pozorišnih zaljubljenika koji su u moje vrijeme redovno popunjavali
prve redove, i smišljao što ću im ispričati nakon premijere, kada se ponovo okupimo.
Na taj
svečani dan sam u pozorište stigao prvi, obukao kostim i zagrijao se. Kad sam zakoračio
na scenu, osjetio sam onu staru tremu, stostruko uvećanu, i od silne želje
počeo da preglumljujem. Ali presabrao sam se brzo, nastavio tamo gdje sam stao
sa dobrom glumom, lošim tekstom, prekinutom karijerom, stvarnim životom; igrao
sam, igrao se, smijao od srca, od srca plakao. I pomislio, evo mene opet kući.
Samo,
nekako mi ta kuća više nije ličila na onu moju. One zaljubljenike iz prvih redova
neko je preselio u posljednje, dok su na njihovim nekadašnjim mjestima zijevale
i poruke kucale zvijezde sa estrade. Prepoznao sam nekoliko političara,
nekoliko starijih glumaca, a kad smo izašli na poklon, ovacije je dobio jedino mladić
sa viškom ljepote i manjkom talenta čije se lice proslavilo u savremenim „dinastijama“
i „boljim životima“ i koji se tokom procesa mučio sa gotovo svakom scenom i
svađao sa gotovo svim kolegama.
Zaljubljenika
nije bilo na koktelu nakon predstave. Ja sam, kako red nalaže, stao sa strane
da sačekam svoj red da progovorim pred kamerama. Slušao sam glavnu glumicu kako
izražava uvjerenje da će se predstava igrati „na kartu više“, rediteljku koja
je ushićeno rekla da je proces bio težak, ali da je zadovoljna rezultatom, dok
je najduže govorila folk diva iz prvog reda, čiji je utisak o predstavi novinarima
bio veoma važan. Slavnog mladića su pitali koja mu je uloga iz snova i što više
voli – pozorište, film ili televiziju. Mene niko nije pitao ništa.
A
možda je i bolje što nisu. Jer da me je nekao pitao da li bi bilo bolje da
nikad nisam otišao, ili da se nikad nisam vratio, što bih mogao da kažem sem da
se nasmiješim i slegnem ramenima?