Biua jednom Maja u Pauizu
E pa sve ovo što
sam do sad ispričala nema nikakve veze sa mojom današnjom pričom osim što mi
je, zađavola, taj šašavi pjesmuljak bio u glavi dok sam čekala red u Luvru da
vidim najpoznatije umjetničko djelo na svijetu.
Ta se ekskurzija
dogodila na zahtjev naše osmogodišnje kćerke koja od kad zna za sebe, zna i što
hoće, i što neće, pa tako od svoje četvrte godine, recimo, zna da hoće da
trenira karate i svira flautu – i tu suludu kombinaciju trenutno i sprovodi. Ja
sam Luvr izbjegavala, što zbog nenormalnih redova koji se donekle mogu izbjeći
kupovinom muzejske propusnice ili karte unaprijed (svejedno se mora stajati u
velikom redu za bezbjedonosnu kontrolu), a što zato što se prema svemu što je
“obavezno”, u meni budi Crmničanka koja “e baš za inat neće” to što svi kažu da
se mora. A Mona Liza se, jelte, mora vidjeti uživo, jer fotografije i
reprodukcije ne mogu da dočaraju taj njen enigmatični osmijeh koji se mijenja u
zavisnosti od ugla posmatranja.
Mi smo kupili
karte unaprijed i u zakazano vrijeme se pojavili na ulazu. “Odčekali” smo u
redu za kontrolu, ušli u enormni muzej, da bi se ispostavilo da nas put ka
slikarskim radovima vodi pravo u drugi ogromni red za Mona Lizu. Ako postoji
drugi pristup, mi ga nismo umjeli naći, a pošto je Mona Liza svakako bila
primarni razlog dolaska kako za nas, tako i za hiljade drugih ljudi, mi smo se
naravno tom redu priključili. Sproveli su nas tako oko stepeništa, uz
stepenište, jedan sprat, drugi i stalno nas požurivali, kao da možemo
preletjeti sve one ljude ispred nas. U redu smo čekali u jednoj sali, pa
drugoj, i ja sam sebe motivisala razmišljanjem kako, vidiš, ima nade za ljudski
rod, jer u moru površnosti hiljade i hiljade ljudi svakodnevno čekaju da uđu u
muzej i vide umjetničko djelo.
Nekih pola sata
kasnije, ušli smo u salu u kojoj se trenutno nalazi slika, jer je njena
uobičajena lokacija u fazi renoviranja. U toj sali dominiraju enormni prizori
krunidbe i drugih okolnosti iz života Marije de Medići (naravno da je pravilno
Ć, a ne Č!), pa ipak, njihova veličina ne uspijeva da umanji dominaciju
Leonardove slike koja, iako mala, stoji sama u stalku od neprobojnog stakla
ispred jednog od zidova i centar je pažnje svih prisutnih.
Već odatle se čuje vika stražara, ali mi smo prezauzeti virenjem u pravcu Mona Lize, makar koliko možemo kroz one redove ljudi koji su posloženi između konopaca, poput onih kada se čeka red na aerodromima. Ima neke magije u njoj i tako sa daljine, ili je možda po srijedi samo autosugestija, jer smo svjesni da prilazimo nečemu tako posebnom i važnom. Problem je što smo brzo uvidjeli da će nam ta magija biti uskraćena, jer stražari ne omogućavaju pristup jednoj po jednoj osobi, već turama od pedesetak ljudi.
Tako da je
zaključak ovakav:
Nas koji se
bavimo kulturom stalno boli to što na programima nema dovoljno ljudi, pa vodimo
rat sa zabavnijim i pitkijim sadržajima da privučemo što brojniju publiku. Kad
nam to uspije, hvalimo se brojkama, jer se nažalost ne podrazumijevaju i ja
uvijek govorim kako je dobro da ljudi dođu, pa makar iz najpogrešnijih razloga,
jer će im nešto uvijek ostati. Za Mona Lizu ne mislim tako. Njoj zaista ne
treba truda da bi privukla posjetioce, ali ako je ona njima samo još jedna
atrakcija za još jedan post na Instagramu, žao mi je nje, žao mi je Leonarda, a
najžalije mi je one kojima je, zbog ovih prvih, uskraćeno pravo na čudo po koje
su došli. Umjetničko djelo zahtijeva kontemplaciju, pa makar trajala samo jedan
mizerni minut, a iskustvo u radu u kulturi mi kaže da bi je s više zdravog
čuđenja i divljenja posmatrala ona dva nesrećnika iz predstave, nego što je to
učinio bilo ko toga dana, pa čak i mi koji smo pokušali.
0 comments
Note: Only a member of this blog may post a comment.