Nula zarez osam
Tekst objavljen na Portalu Analitika
U svakodnevnim potragama za istinitom informacijom u javnom
prostoru, posebno onom njegovom dijelu koji kreiraju tradicionalni mediji i
pouzdane online platforme, sve češće dolazimo do zaključka da bi zaista bilo
bolje, neuporedivo zdravije i definitivno primjerenije da su novosti koje
pročitamo proizvod nečijeg spina. Onda bismo pokušavali da iz podataka – za
koje znamo da su već rezultat nekog određenog filtera – pokušamo pronaći
istinitu vijest. Kakvo bi to bilo iskustvo!
Mogla bi tako i da se osmisli nagradna igra, kao nekad za
naupornije „klikeraše“, koji su – rješavajući ukrštene riječi sa i bez crnih
polja, na kraju nedjeljnog izdanja dolazili do tajne pitalice čije rješenje
donosi posebnu nagradu. Istina, dakle, ostavljena za najupornije.
Možda je zapravo to ovog puta i bio cilj nacrta crnogorskog
budžeta za 2021. godinu, gdje kao nagradni odgovor dobijate odjeljak za
kulturu: jedno sitno, jedva vidljivo polje koje nije dostiglo ni jedan jedini
procenat. Najboljeg budžeta, rekoše.
Zakon o kulturi nalaže da se svake godine za ovu oblast
opredijeli minimum 2,5% tekućeg budžeta. Kako nijesam ekspert za ekonomiju, a ni
matematika mi nije jača strana, ne znam da li se tih 0,8% odnosi na tekući
budžet, ali znam da mi je poražavajuće mala i ona decimala od 2,5, a kamoli ova,
baš kao što mi je poražavajuće to što se odjeljak za kulturu nalazi u samom dnu
hijerarhije, ruku pod ruku sa takođe poniženom zaštitom životne sredine.
Pretpostavljam da ćemo ponovo čuti argumente o tome kako se u godinama
recesije, pa onda i u godinama oporavka, od umjetnosti traži da kreaciju
probudi iz nedostatka sredstava. Ponovo ćemo, valjda, slušati priču o svim onim
nevjerovatnim slikarima koji su iz najveće nemaštine stvarali čarobna djela, a
vjerovatno će se neki novi birokrata u društvu našaliti kako je i tih „zarez
osam posto“ dovoljno džabalebarošima naviklima na državne jasle koji povremeno
stvore nešto, a i to nešto je upitnog umjetničkog dometa. Ni ne sumnjam da će
se povesti žustra rasprava o tome koji su se, odnosno „čiji“ su se umjetnici i
radnici u kulturi prvi pobunili i nametnuli temu. Jer, znate, od toga kojem
klanu pripadate zavisi pravo da kažete neku riječ protesta o besprizorno
niskom iznosu koji je opredijeljen za djelatnost koja, ipak, treba da sačuva
mentalno zdravlje svih nas.
Obradovaće me, kao i mnoge moje kolege, da pročitam još neki
od ključnih dokumenata kojima se podstiče kulturna razmjena ili doprinosi
kreativnosti umjetničkog izraza. Iz još jedne analize stanja u kulturi sigurno
će proisteći nekoliko zakona i uredbi kojima bi, valjda, trebalo da se
pojednostavi život svih onih koji su odabrali, učili i usavršavali se da u toj
sferi ostave pečat u državi Crnoj Gori, koja je ne tako davno imala i epitet
„zemlje slikara“. Da za ovu priliku zanemarimo pisce, muzičare, glumce i sve
ostale kojima je za ostvarenje snova bio uzak administrativni okvir sigurnog
državnog posla.
Znam, reći će neko, ova „rashodna strana budžeta“ nije među
prioritetima na našem putu ka Evropskoj uniji. Uostalom, to pregovaračko
poglavlje je privremeno zatvoreno. Procijenjeno je, ako ja to ne čitam naivno,
da je u tom segmentu Crna Gora poslije započinjanja pregovora o članstvu
dovoljno dostigla da može biti ravnopravan partner i takmac u zahtjevnim
evropskim okvirima. Računali su naivni Evropljani da se privremeno zatvaranje
pregovora u poglavlju koje se tiče kulture mora shvatiti kao podsticaj da naša
država nastavi valorizovati svoje kulturno nasljeđe i sve naše različitosti
svede u jedan lijevak koji našu kulturnu ponudu čini prepoznatljivom. Smatrali
su, ako ne griješim, da je i onaj (po mom sudu premali) okvir od 2,5% bio
kvalitetna osnova da se jedna mala država predstavi i potvrdi u novim, širim i
izazovnijim okvirima. Izgleda da su nas precijenili. Ili smo, ipak, mi
podcijenili sebe?
Ministarstvo „četiri u jedan“, u dijelu koji se odnosi na
kulturu, već mjesecima ne sprovodi ni jednu aktivnost koja se tiče te oblasti.
Kreće, čujemo to sa više strana, zajednička borba za spašavanje turističke
sezone. Tokom koje ćemo gostima, koje žarko priželjkujemo, ponuditi šta?
Detektivske izvještaje otpjevane uz gusle, u desetercu? Da li, iskreno, bilo ko u ovoj
državi može vjerovati da izdatak od nepunog procentnog poena za čitav spektar
rada i stvaralaštva u oblasti koju široko prepoznajemo kao kultura, može
dovesti do bilo kakvog napretka? Da li je preduslov prepoznavanja značaja rada
u ovoj oblasti da se ispred imena nekog od umjetnika doda sumorni atribut
pokojni, kako bi se njegovo djelo makar na tren uvažilo?
Ukoliko ima onih kojima je i dalje potrebno objašnjenje
zašto je upravo u vremenima zdravstvenih, ekonomskih i društvenih kriza, poput
one koju Crna Gora trenutno preživljava, potrebna kultura – neka na tren
uporedi nivo diskusije koji se čuje sa televizijskih kanala i medijskih
sadržaja. Neka to uporedi sa bilo kojom težnjom da se predstavimo u boljem
svjetlu onima kojima se težimo približiti. I susjedstvu i Evropi. Antiteza
ovome što danas živimo su kultura i humanizam, koji podstiče ljude da misle
svojom glavom. Kada bismo baštinili te vrijednosti – ne samo u javnom prostoru,
već i unutar samih institucija kulture – možda bismo s manje žara stavljali na
kantar stradanja iz prošlosti da bismo dokazali čije je bilo veće i gore, kao
da jedno potire drugo. Možda nam zvaničnici ne bi tako samouvjereno izgovarali
još jednu zastrašujuću relativizaciju zločina.
S vedrije strane, kad bi neko želio da bude optimista, mogao
bi i da kaže – 0,8% je decimala koja predstavlja sigurna sredstva, dok je ostatak
budžeta ukrštenica iz koje će tek najupornijima iz sfere umjetnosti biti
omogućeno da pronađu adekvatne modele za finansiranje. Možda u toj igri riječi
i brojeva, onome ko pokaže dovoljno strpljenja i umijeća, kao i onome ko
dovoljno kreativno posloži cifre, zvanična nula sa početka bude inspiracija za drugačije
buduće zaokruživanje.
Tags:
Blog
0 comments
Note: Only a member of this blog may post a comment.